Ako správne krstiť

Katolíci uznávajú za platný krst, ktorý sa vykoná plným ponorením človeka do vody, ako aj poliatím vodou. Niektoré kresťanské spoločenstvá ale tvrdia, že krst je platný iba pri plnom ponorení. Nový Zákon nám nikde nedáva presné pokyny ako sa má krstiť, iba aké slová sa pri tom majú použiť („krstite v mene Otca i Syna i Ducha Svätého“ Mt 28:19), ale z viacerých hľadísk vieme odvodiť, že biblia podporuje krst ako ponorením, tak aj poliatím.

Slovo „baptizmó“ ktoré sa prekladá ako „krstiť“ doslova znamená ponoriť, alebo umyť

Prvotný a hlavný význam slova baptizmó je ponoriť.

Znamená ale aj umyť:

Keď ešte hovoril, poprosil ho istý farizej, aby u neho obedoval. Ježiš vošiel a posadil sa ku stolu. Farizej sa začudoval, keď videl, že sa pred obedom najprv neumyl [ebaptishé].“ Lk 11:37-38

Farizej sa nečudoval, prečo sa Ježiš celý neponoril do vody, ale že nedodržal nariadenie o rituálnom umývaní rúk. V tomto význame sa toto slovo používa aj v Markovom evanjeliu:

Farizeji a všetci židia dodržiavajú totiž tradície starších a nezačnú jesť, kým si až po zápästie neumyjú ruky. Po návrate z trhu nejedia, kým sa neumyjú [baptisontai]. Je aj veľa ďaľších zvykov, ktoré prijali a ktorých sa pridŕžajú: umývanie [baptismous] pohárov a šálok, hrncov a medených nádob a lôžok.“ Mk 7:3-4

A taktiež Ježiš povedal apoštolom: „Vy budete o niekoľko dní pokrstení [baptisthesesthe] Duchom Svätým“ Sk 1:5 A toto pokrstenie je potom opísané ako „vyliatie Ducha Svätého“ Sk 2:17;18;33, nie ako ponorenie do Ducha Svätého.

Z tohto môžeme odvodiť, že keď sa v Novom Zákone hovorí o tom, že je niekto pokrstený, môžeme to preložiť buď tak, že bol „ponorený“, teda doslova celý ponorený pod vodu, alebo že bol „umytý“, čo je vykonané poliatím, a ako sme videli, tak podľa Lk 11:38 to nemusí znamenať umytie celého tela, čo dáva priestor tomu, že pri katolíckom krste sa poleje („umyje“) iba hlava.

Kresťanský dokument Didaché, manuál o rôznych cirkevných záležitostiach ktorý pochádza z prvého storočia hovorí o tom, že krst poliatím je platný

Čo sa týka krstu, krstite takto: Po vyššie uvedenom poučení krstite ponorením do pramenistej vody v mene Otca i Syna i Ducha Svätého. Ak nemáš pramenitú, pokrsti inou. Ak by si nemohol studenou, použi teplú. Ak nemáš ani studenú, nalej trikrát vodu na hlavu v mene Otca i Syna i Ducha Svätého.“ Didaché 7

Didaché nie je biblia, a týmto dokumentom teda nemôžeme argumentovať na takým spôsobom ako bibliou, ale nakoľko pochádza zo samotných začiatkov kresťanstva, dokazuje, že názor, že platný krst je možné vyslúžiť ako ponorením, tak aj poliatím tu bol prakticky od samotného začiatku kresťanstva, čo podporuje to, že interpretácia biblie v tomto zmysle súhlasí s tým, čomu verili prví kresťania a čo ich naučili apoštoli.

Slovo baptizmó doslova znamená ponorenie, takže by sme mali krstiť iba ponorením

V skutočnosti ako je ukázané vyššie, baptizmó neznamená iba plné ponorenie, ale aj umytie.

Ježiš bol pokrstený plným ponorením (Mt 3), a v Skutkoch apoštolov bol plným ponorením pokrstený aj eunuch (Sk 8) nakoľko sa tam hovorí o vojdení a vyjdení z vody. Nikde sa nespomína, že by bol niekto pokrstený poliatím, takže by sme ho nemali praktizovať.

V skutočnosti ak sa nepozeráme na slovo baptizmó ako výlučne odkazujúce na plné ponorenie, žiadna pasáž v Novom Zákone v ktorej sa spomína krst, nehovorí o tom, že by bol daný človek plne ponorený do vody. Vojdenie a vyjdenie z vody poukazuje na vojdenie a vyjdenie z rieky, nie na ponorenie pod vodu. Inak by sme museli v druhom prípade tvrdiť, že pod vodu sa ponoril aj Filip: „Filip aj eunuch vstúpili do vody a Filip eunucha pokrstil.“ Sk 8:38 Ale aj keby sa v oboch prípadoch jednalo o krst ponorením pod vodu, to ešte nie je dôkaz, že to je jediný platný spôsob krstu, nakoľko nič také v nich nie je prikázané. A v ostatných pasážach sa ani nehovorí o vstupe či výstupe z vody, používa sa tam iba slovo baptizmó, čiže nikde nemáme priamy dôkaz, že sa nutne jednalo o krst ponorením.

Nový Zákon nám nezanecháva žiadnu priamu inštrukciu ohľadom vykonávania krstu, nakoľko Nový Zákon nebol napísaný ako zoznam inštrukcií o všetkých záležitostiach kresťanstva. Keďže ale vieme, že krst poliatím bol určite u kresťanov platný už v prvom storočí (Didaché) a biblia podporuje krst poliatím, mali by sme ho akceptovať, aj keď neexistuje 100%tný dôkaz, že biblia priamo popisuje krst ktorý takýmto spôsobom prebehol.