Manželstvo je unikátny celoživotný zväzok medzi jedným mužom a jednou ženou. Je sviatosťou, lebo tento zväzok nie je iba ľudský, ale bol vytvorený Bohom:
„[Ježiš povedal] „Boh ich stvoril od počiatku stvorenia ako muža a ženu. Preto muž opustí svojho otca i matku a pripúta sa k svojej manželke a budú dvaja v jednom tele. A tak už nie sú dvaja, ale jedno telo. Čo teda Boh spojil, nech človek nerozlučuje!“ Mk 10:6-9
Nerozlučiteľnosť manželského zväzku je v biblií mnohokrát zopakovaná:
„V dome sa ho na to učeníci znovu pýtali. Povedal im: „Kto by prepustil svoju manželku a vzal si inú, cudzoloží. Podobne cudzoloží manželka, ktorá svojho muža opustí a vydá sa za iného.“ Mk 10:10-12
„Každý, kto prepúšťa svoju manželku a berie si inú, cudzoloží, a kto si berie ženu, ktorú iný muž prepustil, cudzoloží.“ Lk 16:18
„Bolo povedané: Kto by prepustil svoju manželku, nech jej dá prepúšťací list. Ja vám však hovorím: Každý, kto prepustí svoju manželku – okrem dôvodu smilstva -, vystavuje ju cudzoložstvu, a kto by sa oženil s prepustenou, cudzoloží.“ Mt 5:31-32
„Hovorím vám, že kto by prepustil manželku, ak nie kvôli smilstvu, a vzal si inú, cudzoloží.“ Mt 19:9
„Vydatá žena je zákonom viazaná k svojmu mužovi, kým je živý. Keď však muž zomrie, žena je oslobodená od zákona, ktorý ju viazal k mužovi. A tak teda ak sa oddá inému mužovi, kým žije jej muž, bude sa nazývať cudzoložnicou. Keď však jej muž zomrie, je slobodná od zákona a nie je cudzoložnicou, ak sa vydá za iného.“ Rim 7:2-3
„Žena je viazaná dovtedy, kým žije jej muž. Keď však muž zomrie, je slobodná a môže sa vydať, za koho chce, ale iba v Pánovi.“ 1 Kor 7:39
Manželstvo bolo stvorené pre unikátne spoločenstvo manželov:
„Potom Hospodin, Boh, povedal: „Nie je dobré človekovi [mužovi] byť samému. Urobím mu pomoc [ženu], ktorá mu bude rovnocenná“ Gn 2:18
A tiež pre plodenie detí, ako môžeme vidieť už z prvého príkazu mužovi a žene pri stvorení:
„Ploďte sa a množte sa!“ Gn 1:28
ARGUMENTY PROTI
Ježiš v Matúšovom evanjeliu povolil rozvod v prípade smilstva v Mt 5:32 a 19:9, teda katolícka Cirkev sa mýli, keď ho zakazuje
Pojem smilstvo (grécky porneia) v týchto pasážach odkazuje na zväzok medzi mužom a ženou ktorí nie sú v manželstve, teda Ježiš tu nedovoľuje rozvod zosobášených ľudí, ale ľudí ktorí sú v skutočnosti stále voľní. Pokiaľ by totiž jedna/obe strany boli v manželstve, nespáchali by smilstvo ale cudzoložstvo. Matúš tieto dva pojmy zreteľne oddeľuje (Mt 15:19), je teda jasné, že smilstvo v tomto verši nemôže odkazovať na akt ktorého sa zúčastňuje niekto kto už je právoplatne zosobášený.
Je taktiež dobré poznamenať, že v židovskom vnímaní sa slovo porneia tiež spájalo s manželstvom medzi blízkymi príbuzními („Dokonca počuť, že je medzi vami smilstvo [gr. porneia], a to také smilstvo [gr. porneia], akého niet ani medzi pohanmi, totiž, že niekto obcuje s manželkou svojho otca.“ 1 Kor 5:1), ktoré bolo síce okolitými národmi uznávané ako skutočné manželstvo, ale podľa Starého Zákona bolo zakázané (Lv 18:6-18).
Takže slovami „okrem smilstva“ Ježiš povoľuje „rozvod“ v situáciach, kde manželstvo ani nevzniklo, napríklad pre blízky príbuzenský vzťah, alebo život „nadivoko“, a s tým katolícka Cirkev plne súhlasí. Nijako to ale nemení fakt, že platné manželstvo nie je možné rozviesť, pretože bolo spojené Bohom, nie ľuďmi.