Podľa učenia katolíckej Cirkvi je vodný krst viac ako symbol. Počas vodného krstu zapôsobí v danom človeku Duch Svätý a zmení ho.
Začiatok pôsobenia Ducha Svätého
Ján Krstiteľ predpovedal, že Ježiš bude krstiť Duchom Svätým: „Ja som vás krstil vodou, no on vás bude krstiť Duchom Svätým“ Mk 1:8 Ale vieme, že existuje iba jeden krst: „Jeden je Pán, jedna viera, jeden krst“ Ef 4:5 Krst vodou a krst Duchom Svätým teda musia odkazovať na jednu a tú istú udalosť, kedy počas vonkajšej viditeľnej stránky krstu vodou začne v danom človeku pôsobiť Duch Svätý, teda človek je zároveň pokrstený ako vodou, tak aj Duchom Svätým.
Znovuzrodenie
Najdôležitejším účinkom krstu je znovuzrodenie človeka. To je dokázané v článku Krstné znovuzrodenie.
Odpustenie všetkých hriechov
Keďže krstom sa človek znovuzrodí, a stane sa „novým človekom“. Byť novým človekom podľa biblie znamená byť bezhriešny:
„Vyzlečte si starého človeka s predchádzajúcim spôsobom života, ktorý hynie klamnými žiadosťami, obnovte sa duchovným zmýšľaním a oblečte si nového človeka, stvoreného podľa Božieho obrazu v spravodlivosti a svätosti pravdy.“ Ef 4:22-24
Z toho vyplýva, že v okamihu krstu nám museli byť odpustené všetky hriechy. Tento fakt podporuje aj to, že v prvom kázaní na Turíce Peter výslovne povedal, že krstom sa odpúšťajú hriechy:
„Peter im povedal: „Kajajte sa a každý z vás nech sa nechá pokrstiť v mene Ježiša Krista na odpustenie svojich hriechov a dostanete dar Svätého Ducha.“ Sk 2:38
Včlenenie do Cirkvi a puto jednoty kresťanov
Keďže od krstu začne v človeku pôsobiť Duch Svätý, znamená to, že od tej chvíle je začlenený do Cirkvi:
„Jeho [Ježiša] však, ako hlavu nad všetkým, dal Cirkvi, ktorá je jeho telom, plnosťou toho, ktorý napĺňa všetko vo všetkom.“ Ef 1:22-23 „Veď my všetci sme boli pokrstení jedným Duchom v jedno telo, či Židia alebo Gréci, či otroci alebo slobodní; a všetci sme boli napojení jedným Duchom.“ 1 Kor 12:13
Potrebný pre spásu
„Ježiš odpovedal: „Amen, amen, hovorím ti: Ak sa niekto nenarodí z vody a z Ducha, nemôže vojsť do Božieho kráľovstva.“ Jn 3:5
V článku Krstné znovuzrodenie je obhájené, že „voda“ v tejto pasáži znamená krst. Teda, ak niekto nie je pokrstený, podľa slov Ježiša nemôže vojsť do Božieho kráľovstva. Cirkev zároveň pripomína, že Boh nie je viazaný sviatosťami, ani krstom, teda je možné, aby spasil aj ľudí, ktorí nemali možnosť byť pokrstení vo vode. Avšak pre tých ktorí o potrebe krstu vedia, a majú možnosť sa dať pokrstiť, sú týmto príkazom viazaní.
ARGUMENTY PROTI
Sk 2:38 nehovorí, že krst samotný odpúšťa hriechy, ale spomína tam aj pokánie. Teda správna interpretácia je, že je to pokánie ktoré odpúšťa hriechy.
Nikto nepopiera, že aj pokánie je na odpustenie hriechov. Ale Peter spomenul aj pokánie, aj krst v kategórií „na odpustenie svojich hriechov“, teda najpriamočiarejšia interpretácia tohto verša je, že odpustenie hriechov sa dosahuje aj pokáním, aj krstom.
1 Kor 12:13 nehovorí o vodnom krste, ale o krste Ducha Svätého, teda o okamihu keď prijmeme Ducha Svätého
Podľa Ef 4:5 „Jeden je Pán, jedna viera, jeden krst“ existuje iba jeden krst, teda vodný krst a krst Duchom Svätým musí byť odkaz na jeden a ten istý krst, teda jednu a tú istú udalosť.