ARGUMENTY ZA
Pri omši sa chlieb a víno menia na Ježišovo telo a krv, čím sa automaticky Ježišova obeta sprítomňuje
Je veľkou chybou si myslieť že katolícke učenie o tom, že omša je obeta znamená že katolíci Bohu prinášajú po Ježišovej obeti ešte nejaké ďalšie obete. Opak je pravdou. Katolíci len uznávajú to, že keďže chlieb a víno sa zmenia na Ježišovo telo a krv, týmto sa Ježišova obeta sprítomňuje, a preto je to obeta. Kňaz neponúka Bohu nové obety, iba opäť poukazuje na obetu ktorú vykonal Ježiš skrze svoje telo, a skrze svoju krv. To že to tak naozaj je, potvrdzujú Ježišove slová pri poslednej večeri „Toto je moje telo, ktoré sa dáva za vás.“ Lk 22:19 Všimnite si, ako týmto odkazuje na to, čo povedal predtým: „Ani Syn človeka neprišiel dať sa obsluhovať, ale slúžiť a dať svoj život ako výkupné za mnohých.“ Mt 20:28 Kontext je, že Ježiš dáva svoje telo ako obetu za mnohých na odpustenie hriechov. Rovnako pokračuje: „Toto je moja krv novej zmluvy, ktorá sa vylieva za mnohých.“ Mk 14:24 Opäť, nová zmluva bola ustanovená práve vďaka Ježišovej obeti, a Ježiš opäť zdôrazňuje nie len fakt, že víno je jeho krv, ale aj to, že sa jedná o krv, ktorú obetúva za mnohých a uzatvára cez ňu novú zmluvu. Všimnite si, že obidve vety sú v prítomnom čase, takže jedná sa o niečo čo sa práve deje, Ježiš nepovedal „toto je moje telo ktoré za chvíľu dám za vás, toto je moja krv ktorú za chvíľu obetujem na odpustenie hriechov mnohým ľuďom“ ale Ježiš hovorí že to sa deje práve v tom okamžiku. Práve preto je omša obeta, pretože pri nej sa Ježišova obeta stále sprítomňuje, práve tak, ako to on povedal.
ARGUMENTY PROTI
„Veď Kristus nevošiel do svätyne zhotovenej rukou, ktorá je len predobrazom pravej, ale do samého neba, aby sa teraz za nás ukázal pred Božou tvárou. Ani nie preto, aby samého seba viackrát obetoval ako veľkňaz, ktorý rok čo rok vchádza do svätyne s cudzou krvou. Veď ináč by bol musel od založenia sveta trpieť mnohokrát. On sa však zjavil teraz na konci vekov, raz a navždy, aby obetovaním seba zničil hriech.“ Hebr 9:24-26 „Každý kňaz stojí a koná denne bohoslužbu a veľa ráz prináša tie isté obety, ktoré nikdy nemôžu odstrániť hriechy. No Kristus priniesol jednu obetu za hriechy a navždy zasadol po pravici Boha. Odvtedy čaká, kým mu nebudú jeho nepriatelia položení ako podnožka pod nohy. Jednou obetou totiž navždy zdokonalil tých, čo sa posväcujú.“ Hebr 10:11-14 Ježiš priniesol jedinú obetu a viac obiet už netreba. Všetky katolícke obety sú neúčinné, ba naopak provokujú Boha, pretože tvrdia že Ježišova obeť nebola dostačujúca, a treba prinášať aj nejaké ďalšie
Tento argument a všetky jemu podobné padajú na tom, že si neuvedomujú, že katolíci Bohu neprinášajú nové obete, ani mu neobetujú chlieb a víno, ale keďže sa chlieb a víno premieňajú na Ježišovo telo a krv, katolícka obeta je vlastne tá jediná pravá Ježišova obeta. A práve vďaka eucharistí je táto obeta sprítomňovaná až do skončenia sveta. Nie je znovu vykonávaná, nie je to nejaká dalšia obeta, je to obeta Ježišoveho tela a krvi, tak ako to on sám povedal pri poslednej večeri.
„Veď bolo aj vhodné, aby sme mali takého veľkňaza — svätého, nevinného, nepoškvrneného, oddeleného od hriešnikov, povýšeného nad nebesia, ktorý nepotrebuje ako veľkňazi deň čo deň prinášať obety najprv za svoje hriechy a potom aj za hriechy ľudí. Veď on to vykonal raz navždy, keď obetoval samého seba. Zákon totiž ustanovuje za veľkňazov ľudí podrobených slabostiam, no slovo prísahy, ktorá odznela po Zákone, ustanovuje Syna dokonalého naveky.“ Hebr 7:26-28 Iba sám Ježiš je hodný priniesť svoju obetu, nikto iný z ľudí, ani katolícki kňazi ju priniesť nemôže
Veci treba čítať v kontexte. Tento citát hovorí o vykonávaní obete. Obete starého zákona boli vykonávané ľuďmi. Obeta nového zákona bola vykonaná Bohočlovekom Ježišom a preto bola dostatočná pre všetky veky. Ale nikde sa nehovorí o tom, že by eucharistiu, pri ktorej sa táto obeta sprítomňuje, mohol vykonávať iba Ježiš. Naopak, sám Ježiš prikázal aby eucharistiu vykonávali ľudia.
„Tamtí sa totiž stali kňazmi bez prísahy. Tento však s prísahou toho, čo mu povedal: Ty si kňaz naveky. A preto sa Ježiš stal ručiteľom o toľko lepšej zmluvy. Navyše levitských kňazov muselo byť mnoho, lebo smrť im bránila ostať nimi natrvalo. No tento, pretože zostáva naveky, má kňazstvo, ktoré neprechádza na iného.“ Hebr 7:21-24 Katolícke učenie nefunguje, lebo kňazi vlastne ani neexistujú, pretože posledným kňazom bol Ježiš, a jeho kňažstvo už na nikoho iného neprešlo
V slovenčine slovo sa slovo „kňaz“ vzťahuje na všetky typy kňazov. Avšak je veľký rozdiel medzi kňazmi starého zákona a kňazmi nového zákona. Kňazi starého zákona vykonávali mnoho obetí a v novom zákone sú označovaní gréckym slovom hiereus, čo sa do slovenčiny prekladá ako kňaz. Kňazi nového zákona sú v novom zákone nazývaný starší, alebo biskupi. Ale keďže v slovenčine sa slovo kňaz používa pre kohokoľvek kto v cirkvi vykonáva špeciálne úlohy, je logické že slovo kňaz používame ako na starozákonných, tak aj novozákonných kňazov. Treba si tiež uvedomiť že Ježišovo kňažstvo je jedinečné a nie je ani ako starozákonné, ani ako novozákonné kňažstvo. Ježiš totiž vykonal dokonalú obetu. Starozákonné kňažstvo vykonávalo mnoho obiet. Novozákonné kňažstvo nevykonáva žiadne obety, iba premieňaním chleba a vína na Ježišovo telo a krv sprítomňuje Ježišovu jedinú dokonalú obetu. Preto daný úryvok z listu Hebrejom existenciu novozákonných kňazov nijako neohrozuje, pretože sa ku nim vôbec nevyjadruje.