Na to aby sme pochopili prečo cirkev učí že Mária bola bezhriešna a že bola aj počatá bez dedičného hriechu(to je to čo sa myslí pod výrazom nepoškvrnené počatie), musíme najprv pochopiť to, že Nový Zákon priamo vychádza zo Starého Zákona. Viaceré veci alebo postavy Starého Zákona nachádzajú v Novom Zákone svoje naplnenie.
Apoštol Pavol hovorí, že Ježiš je nový Adam, avšak na rozdiel od starého Adama nikdy nespáchal hriech a práve preto napravil chybu ktorú prvý Adam spravil. A kvôli tejto paralele ho môžeme volať novým Adamom. “Smrť panovala od Adama až po Mojžiša aj nad tými ktorí nespáchali priestupok podobný Adamovmu: on je predobrazom toho, ktorý mal prijsť. Ale s darom to nie je ako s previnením. Lebo ak previnením jedného zomreli mnohí, tým väčšmi sa milosťou jedného človeka, Ježiša Krista, v mnohých rozhojnila Božia milosť a dar. … Teda ako previnením jedného prinieslo odsúdenie všetkým ľuďom, tak spravodlivosť jedného priniesla všetkým ľuďom ospravedlnenie a život. Lebo ako neposlušnosťou jedného človeka mnohí stali hriešnikmi, tak zasa poslušnosťou jedného sa mnohí stanú spravodlivými.” Rim 5:14-15;18-19 Ježiš ako nový Adam je spomenutý aj v 1 Kor 15:45 “Tak je aj napísané: “Prvý človek, Adam sa stal živou bytosťou” posledný Adam oživujúcim Duchom”
Keďže na počiatku Boh stvoril nielen Adama, ale aj Evu, a neprevinil sa iba Adam, ale aj Eva, dávalo by zmysel, keby sme v Novom Zákone našli okrem nového Adama aj novú Evu, ktorá by svojou poslušnosťou vytvorila protipól ku neposlušnosti prvej Evy, tak ako nový Adam, Ježiš, svojou poslušnosťou vytvoril protipól ku neposlušnosti prvého Adama.
Čo by v praxi znamenalo to, že by nejaká žena bola novou Evou? Znamenalo by to, že by nemohla byť narodená v dedičnom hriechu a nemohla by ani v živote spáchať nijaký hriech, pretože inak by nebola o nič lepšia od prvej Evy, tak ako Ježiš nemohol byť narodený v dedičnom hriechu a nemohol spáchať ani jeden hriech, lebo inak by nebol ako nový Adam o nič lepší od prvého Adama.
Cirkev tvrdenie, že Mária bola bezhriešna zakladá na tom, že Mária bola novou Evou. Tento fakt vieme biblicky podporiť. Po páde Boh hovorí satanovi:
“Nepriateľstvo ustanovujem medzi tebou a ženou, medzi tvojím potomstvom a jej potomstvom, ono ti rozšliape hlavu, ty mu však zraníš pätu.” Gen 3:15
Kto je žena z tejto pasáže? Na prvý pohľad by sa zdalo, že je to prvá Eva, pretože Eva dostala od Adama meno Eva až po vyhnaní z raja(Gen 3:20), a dovtedy je nazývaná “žena”. V biblií má ale viacero vecí hlbší význam než sa na prvom pohľad zdá. Keď si túto pasáž prečítame pozornejšie, zistíme, že na prvú Evu príliš nesedí. “Nepriateľstvo ustanovujem medzi tebou a ženou” Medzi satanom a prvou Evou nemáme v biblií nikde zachytené akékoľvek nepriateľstvo, ich vzťah by sme skorej mohli nazvať priateľstvom, pretože Eva satana poslúchla. “medzi tvojím [satanovým] potomstvom a jej potomstvom” Potomstvo Evy sú všetci ľudia (Gen 3:20), a keďže medzi ženiným potomstvom a satanovým potomstvom je v tomto verši paralela, vyzeralo by to, ako keby satan ostatných diablov splodil. Z biblie ale vieme, že satan totiž ostatných diablov nesplodil, anjelov stvoril Boh(Jób 38:4;7) a niektorí sa mu vzopreli(Zjv 12:7-9/Jud 6). A ďalšia nezrovnalosť v tomto verši je, že medzi diablami a ľudstvom ako takým určite nie je nepriateľstvo. “ono ti rozšliape hlavu, ty mu však zraníš pätu” Toto sa určite nemôže vzťahovať na všetkých ľudí, pretože tí ktorí budú zatratení satanovi hlavu nerozšliapu.
Ale Pavol nám v novom zákone hovorí že po satanovi šliapeme my, kresťania: “Boh pokoja čoskoro rozdrtí satana pod vašimi nohami” Rim 16:20 Keď si teraz pasáž z knihy Genezis prečítame v kontexte, že potomstvo ženy sú kresťania, odrazu začne všetko dávať logiku. Táto pasáž je predpoveď ženy – Márie – z ktorej sa narodí Ježiš Kristus, prvý z potomstva ktorý rozšliape hlavu satanovi. Kvôli tomu je medzi ženou a satanom nepriateľstvo. Keďže Ježiš založí kresťanstvo, kresťania sa tak stanú duchovným potomstvom ženy. Medzi kresťanmi a satanovým potomstvom je naozaj nepriateľstvo. Keďže kresťania nie sú doslovným, ale duchovným potomstvom, sedí aj to, že satanovo potomstvo tiež nie je jeho doslovné potomstvo, ale duchovné, čiže všetci, ktorí so satanom súhlasia, či už sú to démoni alebo ľudia. A zranenie päty môžeme chápať v zmysle, že satan Ježiša zabil pred tým, ako mu Ježiš hlavu definitívne rozšliapol svojím vzkriesením.
Z nového zákona na podporu tejto interpretácie môžeme uviesť napríklad fakt, že v obidvoch prípadoch keď Ježiš oslovil Máriu, oslovil ju slovom žena. A to ako na svadbe v Káne Galilejskej(“čo mňa a teba do toho, žena? ešte neprišla moja hodina.” Jn 2:4) tak aj na kríži(“Keď Ježiš zbadal matku a pri nej stáť učeníka, ktorého miloval, povedal matke: „Žena, hľa, tvoj syn!“” Jn 19:26) Zvlášť v druhom prípade by sme očakávali že ju osloví hocijako inak, ale nie žena. Ale ak poznáme proroctvo v Gen 3:15, tak nás to neprekvapí. A môžeme pozrieť aj do knihy Zjavenia apoštola Jána. Je pravda že táto kniha je veľmi symbolická a viaceré videnia v nej môžu mať veľa významov v rôznych rovinách, ale napriek tomu v kapitole 12 veľmi zaujímavé videnie “ženy odetej slnkom”(Zjv 12:1) ktorá porodí mesiáša (Zjv 12:5) a proti nim bojuje “veľký drak, ten starý had, ktorý sa volá diabol a satan”(Zjv 12:9) a keďže sa mu to nepodarí, tak na záver čítame že “drak sa na ženu nahneval, a odišiel bojovať s ostatnými z jej potomstva, ktorí zachovávajú Božie prikázania a majú Ježišovo svedectvo” (Zjv 12:17) Je ľahko vidieť, že toto videnie sa veľmi podobá na proroctvo z Genezis. Je tu Žena ktorá je v nepriateľstve so starým hadom – diablom, táto Žena porodí mesiáša, a diabol bojuje nielen proti Žene a jej potomkovi – mesiášovi, ale aj s ostatnými z jej potomstva, ktorí sú praví kresťania. Mária ako žena z Genezis do tohoto videnia perfektne zapadá.
Z tohto všetkého vyplýva, že keďže v čase Gen 3:15 sa ešte Eva volá žena, Boh tu predpovedá príchod ďalšej ženy, ďalšej Evy, čiže Márie, a ktorá svojou poslušnosťou napravila to, čo Eva pokazila. Toto poskytuje silný biblický zákad pre tvrdenie, že nová Eva naozaj existuje. To ale nie je všetko. Uvediem tu ešte dva vedľajšie argumenty ktoré tieto skutočnosti podporujú.
Prvý je v zvolaní Alžbety, keď ju Mária prišla navštíviť: “Požehnaná si medzi ženami a požehnaný je plod tvojho života.” Lk 1:42 Tento verš ukazuje paralelu medzi tým ako je požehnaná Márie a tým ako je požehnaný Ježiš. Otázka je, v akom zmysle boli Mária a Ježiš podobne požehnaný? Dáva zmysel, že toto požehnanie tkvie v tom, že obaja boli uchránení od hriechu. Okrem toho keď Boh stvoril Adama a Evu, tak ich požehnal(Gen 1:28), takže tu máme ďalší malý odkaz na to, že Ježiš a Mária sú nový Adam a nová Eva. To samozrejme nie je nutný význam tohoto veršu, ale vzhľadom na ostatné okolnosti to dáva zmysel a môžeme na to teda poukázať ako na podporný argument.
Druhý je v anjelovom pozdrave: “Zdravas, kecharitomene, Pán s tebou” Lk 1:28 Grécke slovo kecharitomene sa vo viacerých prekladoch prekladá rôznym spôsobom – milosti plná, milosťou obdarená. Ale ani jeden z týchto prekladov nevystihuje plne celý význam tohoto slova. To je odvodené od slovesa charitoó(v Strongovom slovníku pod číslom 5487 https://biblehub.com/greek/5487.htm) ktoré znamená “obdarovať milosťou”. Ale jeho vyčasovanie na kecharitomene znamená že sa jedná o jav ktorý sa stal v minulosti, ale jeho následky trvajú doteraz. Čiže Mária bola obdarovaná milosťou ešte pred tým ako ju anjel pozdravil. Otázka je, akou milosťou bola Mária obdarovaná? Opäť v tom môžeme vidieť odkaz na jej počatie bez dedičného hriechu.
Na záver by som chcel upozorniť na jeden nesprávny argument, ktorý viacerí katolíci používajú ako “dôkaz” nepoškvrneného počatia panny Márie. Jedná sa o tvrdenie, že na to, aby sa mohol Ježiš narodiť bezhriešny, bolo potrebné aby jeho matka bola bez hriechu, inak by to nebolo možné. Problém tohto tvrdenia ale je, že ak by to tak platilo, aj Máriina matka by sa musela narodiť bezhriešna a tak ďalej až ku prvej Eve. Boh je všemohúci a nemá problém s tým aby sa bezhriešny človek narodil z človeka ktorý je hriešny. Skutočný dôvod prečo bola Mária bezhriešna je ten, že ako nová Eva svojou poslušnosťou musela napraviť zlyhanie prvej Evy.
ARGUMENTY PROTI
Pavol v liste Rimanom hovorí jasne „Lebo niet rozdielu: všetci zhrešili a chýba im Božia sláva“ Rim 3:22-23 pod slovom „všetci“ je jednoznačne zahrnutá aj Mária
Ak by sme skončili tuto, tak by sme museli vyhlásiť že zhrešil aj Ježiš. Pavol v tejto konkrétnej pasáži pre neho nerobí žiadnu výnimku, a ak všetci znamená naozaj všetci, tak sa to vzťahuje aj na Ježiša. Lenže to jednoducho nie je to o čom Pavol hovorí. Pavol tu používa všeobecné vyjadrenie ktoré platí na 99,99% ľudstva, avšak to neznamená že tu nemôžu byť aj výnimky. Konieckoncov, ani deti ktoré sa ešte nenarodili nemohli zhrešiť, lebo ešte nevedia čo je dobro a čo zlo, a to Pavol v tomto istom liste potvrdzuje – Rim 9:11. Takže je isté že napriek jeho fráze „všetci zhrešili“, nemyslí že „všetci ľudia v akomkoľvek veku čo boli na zemi zhrešili“, ale že „praticky všetci, až na pár výnimiek zhrešili“ A keďže existujú dobré argumenty, že Mária bola medzi týmito výnimkami, táto pasáž nepredstavuje pre katolícke učenie žiaden problém.
Mária povedala: „Môj duch jasá v Bohu, mojom spasiteľovi“ Lk 1:47 Spasiteľa potrebujú iba hriešnici, takže Mária nebola bez hriechu
Katolíci nikdy netvrdili že by sa Mária nejako sama spasila. Ale ak by nebolo Božieho zásahu, narodila by sa v dedičnom hriechu ako všetci ostatní. Preto je úplne korektné, že oslavuje Boha ako svojeho spasiteľa, pretože len vďaka nemu bola od hriechu oslobodená.
Žena v Zjv 12:2 “kričala v bolestiach, lebo mala rodiť” Pôrodné bolesti sú ale následok dedičného hriechu (Gen 3:16) takže táto pasáž dokazuje že Mária bola pod vplyvom dedičného hriechu
Je rozdiel medzi následkami hriechu a hriechom samotným. Následok dedičného hriechu bola aj smrť (Gen 3:19) a napriek tomu Ježiš, o ktorom sa všetci zhodneme, že dedičný hriech nemal, zomrel. Rovnako aj všetkým kresťanom sú odpustené všetky hriechy, aj ten dedičný a napriek tomu zomierame a deti rodíme v bolestiach. Prečo? Pretože dedičný hriech narušil stvorenie ako také, takže aj keď Ježiš, Mária alebo kresťania dedičný hriech nemajú, následky ktoré ľudskému pokoleniu kvôli nemu nastali, trvajú stále. Nie je teda žiaden dôvod, prečo by bolesti pri pôrode znamenali, že Mária mala dedičný hriech.
Bezhriešny je iba Boh. Ježiš bol celý život bez hriechu pretože bol Bohočlovekom. Tým že katolíci tvrdia že Mária je bezhriešna ju stavajú do pozície Boha
Biblia nikde neučí že bezhriešnosť je vlastnosť ktorá prináleží iba Bohu. Myslím že každý kresťan bude súhlasiť s tým, že od momentu kedy Boh kresťanovi odpustí všetky hriechy, až do momentu kedy daný kresťan znovu zhreší, je tento kresťan bezhriešny. Pokiaľ každý z nás môže byť bezhriešny aspoň chvíľu, prečo by malo byť bezhriešnym iba Božia vlastnosť?