ARGUMENTY ZA
Apoštoli viackrát odkazujú na veriacich ako na svoje duchovné deti
„Toto vám nepíšem, aby som vás zahanbil, ale aby som vás napomenul ako svoje milované deti.“ 1 Kor 4:14
„Preto som vám poslal Timoteja, moje milované a verné dieťa v Pánovi.“ 1 Kor 4:17
„Deti moje, znova pre vás trpím pôrodné bolesti, kým vo vás nebude stvárnený Kristus.“ Gal 4:19
„Pavol, apoštol Krista Ježiša z poverenia Boha, nášho Spasiteľa, a Krista Ježiša, našej nádeje, Timotejovi, svojmu pravému synovi vo viere“ 1 Tim 1:1-2
„Pavol, z Božej vôle apoštol Krista Ježiša, podľa prisľúbenia života v Ježišovi Kristovi, milovanému synovi Timotejovi.“ 2 Tim 1:1-2
„Títovi, svojmu pravému synovi v spoločnej viere“ Tit 1:4
„Prosím ťa za svojho syna Onezima, ktorého som splodil v putách.“ Flm 1:10
„Deti moje, toto vám píšem, aby ste nehrešili.“ 1 Jn 2:1
„Nemám väčšej radosti, ako keď počujem, že moje deti žijú v pravde.“ 3 Jn 1:4
Pavol výslovne povedal že je duchovným otcom Korinťanov
„Toto vám nepíšem, aby som vás zahanbil, ale aby som vás napomenul ako svoje milované deti. Veď keby ste mali hoci desaťtisíc vychovávateľov v Kristovi, otcov nemáte mnoho, lebo ja som vás splodil v Ježišovi Kristovi skrze evanjelium. Prosím vás teda, nasledujte môj príklad. Preto som vám poslal Timoteja, moje milované a verné dieťa v Pánovi.“ 1 Kor 4:14-17
Abrahám je duchovným otcom všetkých veriacich
„Čo teda povieme o Abrahámovi, našom praotcovi podľa tela? … Tak sa stal otcom všetkých, ktorí veria ako neobrezaní, aby aj im bola zarátaná spravodlivosť, a otcom obrezaných, ktorí sú nielen obrezaní, ale aj kráčajú v šľapajach viery, ktorú náš otec Abrahám mal ešte ako neobrezaný. “ Rim 4:1;11-12
To že duchovné otcovstvo existuje, podporuje aj fakt, že biblia výslovne učí, že Abrahám sa stal duchovným otcom všetkých veriacich.
ARGUMENTY PROTI
Ježiš výslovne povedal „Ani otcom nevolajte nikoho na zemi, lebo len jeden je váš Otec, ten nebeský.“ Mt 23:9 Katolíci tento Ježišov príkaz porušujú
Skúsme sa zamyslieť. Ježiš povedal: „otcom nevolajte NIKOHO na zemi“ Znamená to že nemáme otcom volať ani našeho biologického otca? Prečo potom Ježiš zopakoval príkaz desatora „cti svojho otca a svoju matku“ (napríklad v Mk 10:19) ? A keď si prečítame tento verš v kontexte, veci sa ešte viac zamotajú: „Vy sa však nedávajte volať: ‚Rabbi(učiteľ)‘, lebo jeden je váš Učiteľ a vy všetci ste bratia. Ani otcom nevolajte nikoho na zemi, lebo len jeden je váš Otec, ten nebeský. Ani sa nedávajte volať vodcami, lebo len jeden je váš Vodca, Kristus.“ Mt 23:8-10 Zakázal Ježiš kresťanom volať sa učitelia, otcovia alebo vodcovia? Prečo tu potom máme verše ako Ef 4:11 „A on ustanovil jedných za apoštolov, iných zasa za prorokov a iných za zvestovateľov evanjelia, iných ustanovil za pastierov a učiteľov“ „Bratia moji, nechcite mnohí byť učiteľmi, veď viete, že budeme prísnejšie súdení.“ Jak 3:1 „Pamätajte na svojich vodcov, ktorí vám hovorili Božie slovo, dôkladne pozorujte, aký bol koniec ich života, a napodobňujte ich vieru.“ Hebr 13:7 alebo verše ktoré spomínajú otcov v akomkoľvek význame? Buď sa apoštoli fatálne previnili proti Ježišovmu príkazu, alebo Ježišov príkaz tieto tituly zakázal iba v určitom zmysle. Keď preskúmame kontext, zistíme že druhá možnosť je správna. Ježiš tieto slová povedal v reči proti farizejom a zákonníkom ktorí sa skrze tieto tituly povyšovali:
„Vtedy Ježiš povedal zástupom a svojim učeníkom: „Na Mojžišov stolec zasadli zákonníci a farizeji. Robte teda a zachovávajte všetko, čo vám hovoria, ale podľa ich skutkov nekonajte. Lebo oni len hovoria, ale nerobia. Zväzujú ťažké bremená, ktoré nemožno uniesť, a kladú ich ľuďom na plecia, ale sami nechcú nimi ani prstom pohnúť. Všetky svoje skutky konajú iba preto, aby ich ľudia videli. Rozširujú svoje modlitbové remienky a zväčšujú si strapce na rúchach. Majú radi čestné miesto na hostinách a popredné stolce v synagógach, pozdravy na námestiach, a aj to, keď ich ľudia oslovujú: ‚Rabbi!‘ Vy sa však nedávajte volať: ‚Rabbi‘, lebo jeden je váš Učiteľ a vy všetci ste bratia. Ani otcom nevolajte nikoho na zemi, lebo len jeden je váš Otec, ten nebeský. Ani sa nedávajte volať vodcami, lebo len jeden je váš Vodca, Kristus. Najväčší z vás bude váš sluha. Kto sa však bude povyšovať, bude ponížený, a kto sa poníži, bude povýšený.“ Mt 23:1-12
Ježiš zakázal tieto tituly dávať vtedy, pokiaľ sa skrze ne človek vyvyšuje nad ostatných. Pokiaľ však tieto tituly človek takto nezneužíva, či už sa jedná o biologického otca, alebo duchovného otca, alebo učiteľa alebo vodcu, Ježiš proti nim evidentne nič nemá.
Pavol v 1 Kor 4:15 povedal, že duchovný otec je iba ten, kto je priamo zodpovedný za obrátenie daných ľudí „Veď keby ste mali hoci desaťtisíc vychovávateľov v Kristovi, otcov nemáte mnoho, lebo ja som vás splodil v Ježišovi Kristovi skrze evanjelium.“
Pavol nepovedal že duchovný otec je iba ten, kto má podiel na obrátení daných ľudí, ale skonštatoval, že on je duchovným otcom Korinťanov, pretože mal podiel na ich obrátení. Keďže vychovávatelia nie je synonymum slova starší(=kňazi nového zákona) nedá sa z tohto verša dokázať, že Pavol tvrdil, že kňazi nie sú duchovnými otcami. Okrem toho Pavol povedal „otcov nemáte mnoho“ a keďže nikde v kontexte sa nespomínajú ani biologickí otcovia, ani Boh Otec, najlepšie vysvetlenie je to, že Pavol povedal, že Korinťania majú niekoľkých duchovných otcov.
Ak je aj oslovenie kňaza „otec“ podľa biblie možné, oslovenie „svätý otec“ je jednoznačne prehnané, až rúhavé. Svätý je iba Boh.
Napriek tomu, že zo svojej podstaty je naozaj svätý iba Boh, biblia nič nenamieta proti tomu, aby boli svätými nazývané aj osoby na zemi. Napríklad už v starom zákone Boh nazýva Izraelitov „svätým národom“ (Ex 19:6) A v novom zákone sú všetci kresťania nazývaní svätí(napr. Rim 1:7/1 Kor 1:2/1 Pt 2:9). Pápež nie je nazývaný „svätý otec“ preto, pretože by on osobne bol dokonalý, ale preto, aby bol odlíšený od ostatných kňazov na zemi, lebo zastáva výnimočný úrad ako pozemský vodca Cirkvi.