Základ, na ktorom mnoho nekatolíkov odmieta učenie katolíckej Cirkvi, je princíp „Iba Písmo“, alebo Sola Scriptura, teda, že pre kresťana existuje iba jedna najvyššia autorita – Písmo = Božie Slovo. V tomto článku argumentujem, že výroky „Písmo existuje“ a „Písmo je pre kresťana jediná najvyššia autorita“ sa vzájomne logicky vylučujú, teda nedajú sa obe naraz považovať za pravdivé. Pod pojmom Písmo mám na mysli to, že existuje aspoň 66 spisov, ktoré sú Božie Slovo.
Krátky súhrn argumentu
Ako Boh zjavil existenciu Písma? Skrze samotné Písmo to nie je, nakoľko mnohé spisy v Písme o sebe neprehlasujú, že by boli Božím Slovom, a taktiež nedokazujú, že by boli Božím Slovom. Preto ak chceme tvrdiť, že Písmo naozaj existuje, musíme siahnuť po inom zdroji, skrze ktorý Boh zjavil existenciu Písma. Ale takýto zdroj musí mať v takomto prípade rovnakú autoritu ako samotné Písmo, lebo obe sú zjavením od Boha. Preto kresťan musí uznávať minimálne dve najvyššie autority, jednu skrze ktorú Boh zjavil minimálne aké spisy sú Božie Slovo, a potom dané spisy.
Podrobná verzia argumentu
1) Ak existujú spisy ktoré sú Božie Slovo, Boh nám to musel nejako zjaviť
2) Spisy ktoré sú Božím Slovom existujú
3) Preto Boh musel nejako zjaviť, že všetky tieto spisy sú Božím Slovom
4) To, že všetky tieto spisy sú Božím Slovom sa nedá dokázať z týchto spisov samotných
5) Preto to, že všetky tieto spisy sú Božím Slovom musel Boh zjaviť cez niečo iné
6) Toto niečo iné musí mať rovnakú autoritu, ako samotné spisy, lebo cez obe ku nám hovorí Boh
7) Preto pre kresťana musia existovať minimálne dve rovnaké autority, jedna cez ktorú Boh zjavil ktoré spisy sú Božím Slovom, a samotné spisy
1) Ak existujú spisy ktoré sú Božie Slovo, Boh nám to musel nejako zjaviť
Táto premisa je evidentne pravdivá. Jediný spôsob ako si môžeme byť istý, že niečo je skutočným Božím Slovom, je, ak nám o tom povie samotný Boh.
2) Spisy ktoré sú Božím Slovom existujú
Protestanti, katolíci a pravoslávni kresťania sa nezhodujú úplne na tom, aké všetky spisy sú Božie Slovo, pre tento argument ale stačí, ak zoberieme protestantský kánon so 66 spismi, ktoré uznávajú taktiež aj katolíci, aj pravoslávni. Ako uvidíme neskôr, jediný spôsob ako sa vyhnúť záveru by bolo, ak odmietneme tento kánon, a nahradíme ho nejakým podstatne menším kánonom, alebo naopak zahrnieme do neho iné spisy. To je síce možné urobiť, ale potom to, čo považujete za Písmo sa nebude zhodovať s nikým v histórií. Ak by ste teda išli touto cestou, tento argument síce na vás nebude platiť, ale bude to za cenu, že vytvoríte úplne vlastnú vetvu kresťanstva.
3) Preto Boh musel nejako zjaviť, že všetky tieto spisy sú Božím Slovom
Tento záver vyplýva z dvoch predchádzajúcich premís.
4) To, že všetky tieto spisy sú Božím Slovom sa nedá dokázať z týchto spisov samotných
Na to aby sme mohli dokázať, že nejaký spis je Božím Slovom, potrebujeme nájsť zdroj ktorý:
a) hovorí, že daný spis je Božie Slovo
b) dokazuje, že je skutočne od Boha
Niektoré spisy v biblií spĺňajú obe podmienky, napríklad proroci tvrdili, že hlásajú Božie Slovo, a keďže ich proroctvá boli pravdivé, tak to aj potvrdili. Avšak toto sa zďaleka nedá povedať o všetkých spisoch, ktoré tvoria kánon biblie. Skúste si otvoriť bibliu, a pri každej knihe si položte otázku: „Tvrdí tento spis sám o sebe, že je Božie Slovo? Dokazuje tento spis sám o sebe, že je skutočným Božím Slovom? Alebo môžeme tieto veci aspoň odvodiť z iných spisov, pri ktorých už je dokázané, že sú Božím Slovom?“ Rýchlo zistíte, že pri mnohých spisoch sa to, že sú skutočným Božím Slovom takto nedá dokázať.
Tu sú bližšie rozobrané niektoré pokusy dokázať Písmo samotným Písmom:
„Všetky spisy v Písme sú v harmónií, preto sú Božím Slovom“
Boh nikde nezjavil, že to, že niečo je Božie Slovo môžeme zistiť čisto podľa toho, že nejaké spisy sú v harmónií, preto neexistuje dôvod tvrdiť, že toto dokazuje, že nejaký spis je Božím Slovom. Okrem toho, počas histórie bolo napísaných mnoho kníh, ktoré boli v súlade s bibliou, teda ak by toto merítko bolo pravdivé, tak biblia by musela byť veľmi veľká, a stále by sa rozširovala.
„Čítanie Písma zmenilo ľuďom život, a priviedlo ich ku Bohu, preto to musí byť Božie Slovo“
Boh nikde nezjavil, že to, že niečo je Božie Slovo môžeme zistiť čisto podľa toho, že to nejakých ľudí priviedlo bližšie ku Bohu. Opäť, existuje aj mnoho iných spisov ktoré ľuďom zmenili život, a priviedli ich ku Bohu, teda ak by toto platilo, musíte ich všetky do biblie taktiež zahrnúť.
„Spisy Nového Zákona boli napísané apoštolmi, alebo blízkymi spolupracovníkmi apoštolov (Marek / Lukáš), preto to je Božie Slovo“
Boh nikde nezjavil, že to, že niečo je Božie Slovo môžeme zistiť podľa toho, že to napísal nejaký apoštol, alebo spolupracovník apoštolov. Je pravda, že môžeme dokázať, že z historického hľadiska Ježiš dal apoštolom autoritu hlásať pravé učenie, ale to nie je to isté, ako tvrdiť, že čokoľvek napíšu máme kompletne pokladať za Božie Slovo. Rovnako ako nemôžeme tvrdiť, že úplne všetko čo kedy apoštoli povedali muselo byť Božie Slovo, nemôžeme tvrdiť, že úplne všetko čo apoštoli kedy napísali muselo byť Božie Slovo. Preto samotný fakt, že nejaký spis je od apoštola nezaručuje, že to nutne musí byť aj Božie Slovo. A rovnako to platí aj o ich spolupracovníkoch. Navyše, ak by všetko čo napísali spolupracovníci apoštolov bolo Božie Slovo, tak by sme museli do biblie zahrnúť aj spisy napríklad od Klementa Rímskeho alebo Ignáca Antiochijského, čo boli biskupi ktorých apoštoli priamo ustanovili.
„To, že Ježiš je Boh môžeme dokázať aj keď nepredpokladáme existenciu Písma, ale evanjeliá považujeme iba za historicky dôveryhodné spisy. A ak je Ježiš Boh, tak potom všetko čo citoval ako Písmo, je skutočné Písmo“
S týmto argumentom súhlasím. Problém je, že Ježiš citoval iba 13 starozákonných spisov, teda týmto argumentom samotným sa nedá dokázať príliš veľa.
„Podobne ako v prípade Ježiša, aj pri apoštoloch vieme dokázať, že boli poverený hlásaním pravého učenia ohľadom toho čo bolo Božie Slovo, aj keď dopredu nepredpokladáme existenciu biblie. Preto ak apoštoli citovali nejaký spis ako Písmo, tak to je dôkaz toho, že to je skutočné Božie Slovo.“
S týmto argumentom tiež súhlasím, ale aj spolu s ním sa dostaneme maximálne na číslo 22 spisov, čo stále ani zďaleka nie je 66 spisov. Avšak dovolím si upozorniť, že tento prístup už nie je úplne jednoznačný, lebo napríklad Júda v svojom liste Jud 1:14-15 cituje Enochovu knihu takým spôsobom, že vyzerá diskutabilne, či ju taktiež nepovažuje za súčasť biblie. Tento argument sám o sebe by vás teda teoreticky mohol doviesť napríklad ku kánonu s Enochovou knihou.
„Duch Svätý vedie každého veriaceho ku tomu, aby rozpoznal ktoré knihy sú súčasťou Písma“
Aj keď je teoreticky možné, že Boh môže jednotlivcom priamo ukázať, že nejaké spisy sú jeho Slovom, tak nemáme žiaden dôvod domnievať sa, že by to bol normálny spôsob akým sa dozvieme o tom, čo Písmo je. Pokiaľ nemáme nejaký skutočne dobrý dôvod domnievať sa, že nám, alebo niekomu inému Duch Svätý ukázal pravý kánon biblie, tak tento argument nemôžeme použiť.
5) Preto to, že všetky tieto spisy sú Božím Slovom musel Boh zjaviť cez niečo iné
Ak nejaký spis považujeme za súčasť Písma, ale nevieme to zo samotného Písma dokázať, tak to znamená, že to musíme dokázať z nejakého iného zdroja. Ak má naša biblia aspoň 66 kníh, tento záver je nevyhnutný.
6) Toto niečo iné musí mať rovnakú autoritu, ako samotné spisy, lebo cez obe ku nám hovorí Boh
Táto premisa je evidentne pravdivá. V konečnom dôsledku má najvyššiu autoritu iba Boh. Preto všetky spôsoby ktorými s nami komunikuje, majú vo svojej podstate rovnakú autoritu – je to totiž tá istá Božia autorita.
7) Preto pre kresťana musia existovať minimálne dve rovnaké autority, jedna cez ktorú Boh zjavil ktoré spisy sú Božím Slovom, a samotné spisy
Ak prijmeme všetky vyššie uvedené premisy, tento záver je nevyhnutný, a zároveň znamená, že princíp Sola Scriptura je neplatný. Na to aby sme dosiahli tento záver vôbec nie je potrebné hneď ukázať, čo by táto druhá autorita mala byť, jedná sa iba o logický dôsledok toho, čo samotné Písmo je, a čo o sebe hovorí, respektíve nehovorí.
Prepojenie záveru na katolícke učenie
Z hľadiska katolíckej Cirkvi je takouto druhou autoritou samotná Cirkev. Keďže Boh vedie Cirkev a garantuje, že bude vždy hlásať pravdu, tak to, že Cirkev globálne hlása, že nejaké spisy sú Božie Slovo, znamená, že tieto spisy sú naozaj Božím Slovom.